donderdag 8 oktober 2015

London Marathon


Na lang wachten is het gebeurd. Ik kreeg bericht dat ik niet ben uitgeloot om deel te nemen aan de London Marathon. Dit bericht ontving ik:

Dear Entrant,

We regret that we have to advise you that your application to run in the 2016 Virgin Money London Marathon has not been successful due to massive over-subscription.

However, if you still wish to run please click on the link below where there is a list of tour operators in your country who may be able to help you enter the 2016 Virgin Money London Marathon.
www.virginmoneylondonmarathon.com/en-gb/how-to-enter/overseas-entry/

Yours Sincerely

Hugh Brasher
Event Director


De kans was klein, maar heel diep in mijn hart hoopte ik dat ik bij de gelukkigen zou zijn. Niet dus.

https://www.virginmoneylondonmarathon.com/en-gb/
London Marathon 2015

Waarom wil ik zo graag de London Marathon lopen? De London Marathon is één van de World Marathon Majors samen met New York, Boston, Chicago, Berlijn, Tokyo, WK Marathon en de Olympische Marathon. De kans is klein dat ik een marathon in de Verenigde Staten of Tokyo zal lopen, maar Londen en Berlijn lijken me wel haalbaar.
Op die grote marathons is er natuurlijk een massa volk en dan vraag je je af of dit nog wel leuk en veilig lopen is. Maar het is sterker dan mezelf, eentje van de World Marathon Majors zou ik toch graag lopen! 

Denk ik aan de London Marathon, dan denk ik aan Paula Radcliffe Paula Radcliffe is wereldrecord houdster op de marathon en 10 km. Ze liep de marathon in 2:15:25.
Ze won de London Marathon in 2002, 2003 en 2005. In november 2004 won ze de 
New York Marathon en in 2005 won ze goud op het wereld kampioenschap in Helsinki.
Misschien, heel misschien zou ik haar wel zien in London. Als fan zou ik dat meer dan fantastisch vinden!

Intervieuw met Paula Radcliffe voor de start van de London Marathon 2015
London Marathon 2015
Elk jaar zit ik voor de televisie naar de London Marathon te kijken. Op een bepaald moment dacht ik: "waarom er naar kijken als ik er zelf kan bij zijn?" Dus wachtte ik af tot ik me kon inschrijven.
Op 4 mei 2015 was het zover en ik schreef me onmiddellijk in. In oktober 2015 wordt de loting bekend gemaakt met het gekende resultaat.

Wil ik de London Marathon echt nog lopen in 2016 dan zijn er nog een aantal mogelijkheden zoals:

Lopen voor een goed doel

Een aantal weken voor de loting ontving ik een aantal mails om me succes te wensen met de loting, maar mocht dit niet lukken je toch nog zou kunnen lopen voor een goed doel.
En echt er zijn heel wat goede doelen waar je voor kan lopen! Ik noem er hier een paar op.
  • geestelijke gezondheid (mind)
  • wereldwijd onderzoek tegen kanker
  • kinderen met kanker
  • voor daklozen (shelter)
  • hersenbeschadiging 
  • dove en blinden
  • borstkanker,...

Ik zie het helemaal zitten om voor een goed doel te lopen want zeg nu zelf, niet iedereen heeft het zo goed! Niet iedereen krijgt alle kansen!  Niet iedereen heeft alle geluk van de wereld! Dus waarom niet!?

Wel, om te kunnen deelnemen moet je aan "fundraising" doen. Op zich ook niet zo'n probleem als het bedrag niet zo hoog zou liggen. De meeste organisaties vragen een minimum van 1500 £ - 1750 £.  Meestal komt er ook nog een registratie bedrag van 50 tot 100 £ bij.
Jammer genoeg krijg ik dit nooit bij elkaar. Zelfs moest het me lukken dan ook gaat dit weer met een loting gepaard. Zeker ben je dus nooit.

Goedgekeurde reisbureau's

Er zijn een aantal goedgekeurde (door de London Marathon organisatie) reisbureau's die plaatsen hebben en de reis naar Londen organiseren. In Belgie is dit BCD Travel.
Persoonlijk vind ik het ook niet echt goedkoop. Je betaald als loper al snel 945 € voor 2 nachten in een eenpersoons kamer, 845 € voor een tweepersoons kamer.
Ben je supporter dan betaal je respectievelijk 545 € of 445 €. 
Oké, dit is niet voor het hotel alleen, (oef) neen volgende zaken zijn inbegrepen:
  • vervoer per eurostar Brussel Londen - Brussel (in 2e klasse), met vertrek mogelijk vanuit elk Belgisch station
  • transfer van St Pancras Station naar de marathon expo hall en verder naar het hotel
  • verblijf van twee nachten in het gekozen hotel met ontbijtbuffet
  • hoteltaksen
  • vervoer met bus, op zondagochtend, naar de start van de marathon voor de lopers
  • transfer terug van het hotel naar St Pancras Station op maandag, late namiddag
  • begeleiding door ervaren reisbegeleiders
  • gegarandeerde marathoninschrijving voor de lopers
  • BTW
  • sport-item voor de marathonlopers 
Niet inbegrepen:
  • Verzekering
  •  Persoonlijk uitgaven en niet vermeldde diensten

Duur, niet duur? Voor mij toch wel een beetje. Deze prijzen gaan natuurlijk over een welbepaald hotel, dus kan je uiteraard kiezen naar welk hotel je gaat!


De London Marathon 2016 zal ik me dus (waarschijnlijk) moeten laten voorbij gaan, maar ik beloof je volgend jaar zal ik er weer zijn voor de trekking van de loting 2017! Daar kan je van op aan!!!

2 opmerkingen: