vrijdag 16 oktober 2015

Marathon, zoveel keuze

Zoals ik in mijn vorige blog schreef ben ik niet uitgeloot om de Virgin London Marathon te lopen. Nu ik mijn teleurstelling een ietsie te boven ben gekomen is mijn zoektocht naar een andere marathon begonnen. Aan keuze geen gebrek. Overal ter wereld, op elk continent kan je wel een of meerdere marathons lopen.  Laat het nu net die veelheid aan keuze zijn die het zo moeilijk maakt om te beslissen welke ik zal lopen. Vermits ik me (tot nu toe) houd aan een marathon per jaar, wordt het wel heel moeilijk. Er zijn er zo veel die ik nog graag wil lopen! Ik zet ze even op een rijtje.

Virgin London Marathon

De Virgin London Marathon eerste editie vond plaats op 29 maart 1981 en wordt sindsdien jaarlijks gelopen. Elk jaar neemt hij toe aan populariteit.
Het parcours wordt, samen met dat van Chicago en Berlijn, als een van de snelste aanzien.


Het parcours start net buiten Londen. Je loopt naar de stad en langs allerlei bekende toeristische attracties zoals oa: London Docklands, Houses of Parliament, St. James Park, London Eye, de Tower of Londen, Westminster Abbey, Big Ben,... 
De finish is op de Mall net voor Buckingham Palace.
De Queen kan je als het ware zien aan komen lopen.

Veel deelnemers lopen mee om geld in te zamelen voor het goede doel. Velen onder hen zijn verkleed.

Langs het parcours staan vele toeschouwers om u aan te moedigen en de ambiance is verzekerd. Zo is er oa live muziek en de pubs langs de route zijn open.


 

 

Marathon Parijs, Frankrijk

Ook in Parijs wordt sinds 18 september 1976 de marathon gelopen. Dit was niet de allereerste keer dat men de marathon liep. De eerste marathon werd gelopen in 1896. Na Londen en Berlijn is dit de grootste marathon. Er wordt gelopen langs allerlei toeristische attracties, zoals: de Champs-Elysees, Place de la Concorde, het Louvre, Place de la Bastille, de Seine, Pont Neuf, de Eiffeltoren,... De finish ligt op de Avenue Foch.


TCS New York City Marathon, Verenigde Staten

Een zeer populaire marathon. Door zijn populariteit worden de deelnemersbewijzen via loting uitgedeeld. New York is de  stad bij uitstek. Je loopt door de vijf stadsdelen met op de achtergrond de fantastische skyline. De New York marathon is de grootste van alle marathons en behoort tot de World Major Marathons.


Marathon Berlijn, Duitsland

De marathon van Berlijn is beroemd om zijn snelle parcours. De marathon start en finisht bij de Brandenburger Tor, een historische plaats in de stad. Sinds 2006 behoort de Berlijnse hardloopwedstrijd tot de World Marathon Majors. Naar verluid heel veel ambiance en top organisatie.


In Flanders Fields Marathon, België

Een marathon op eigen bodem hoort er ook bij. Deze marathon wordt sinds 1999 elk tweede weekend van september gelopen. Een relatief kleine marathon maar echt wel de moeite naar ik heb vernomen. Een snel en vlak parcours. De start wordt gegeven in Nieuwpoort-stad, ter hoogte van de vismijn aan de kaai, waarna men langs de IJzer naar Diksmuide loopt en via de Ieperlee naar Ieper. Een historisch parcours van 42,195 km.

Boston Marathon, Verenigde Staten

De Boston marathon is een van de oudste marathons ter wereld. 
Hij werd voor het eerst gelopen in 1897.
De marathon wordt jaarlijks gelopen op Patriot's day (3e maandag van april). Om te kunnen deelnemen hanteert men zeer strenge eisen. Het is niet alleen een van de oudste marathons, maar ook een van de moeilijkste wegens zijn heuvelachtig parcours. Geen supersnel parcours en dat heeft onder meer te maken met Heart Break Hill bij Newton, een lange, slopende heuvel die de lopers op moeten om vervolgens de afdaling naar de finish in het centrum van Boston in te zetten. 

Genève Marathon, Zwitserland 

De Harmony Genève Marathon voor Unicef wijzigde dit jaar zijn parcours en kende een groot succes. Je loopt zowel langs de mooiste monumenten van de stad als het historisch centrum van Genève. 



Vienna City Marathon

Net zoals alle andere marathons wordt deze, sinds 1984, jaarlijks gelopen. De wedstrijd vind plaats in de maand april of mei.

In 2016 zal de race voor de eerste keer finishen voor het Burgtheater in Wenen .









Dit zijn een aantal van de vele marathons die ik nog graag zou lopen. De ene al wat meer haalbaar dan de andere, maar je weet maar nooit. Zoals je ziet kan ik nog een aantal jaar verder. 

Vorig jaar zei ik tegen vrienden "ik wil een keer in mijn leven een marathon lopen, eentje maar". In mei van dit jaar liep ik mijn allereerste marathon (Nykredit Copenhagen Marathon). Dit viel zo goed mee dat het naar meer smaakt.

Nykredit Copenhagen Marathon 2015





En nu, nu ben ik vertrokken...


3 opmerkingen:

  1. En ik die dacht dat een blog over lopen saai was.
    Conclusie: niet dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie blog met aanstekelijke foto’s, je zou je zo inschrijven voor een marathon ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie blog met aanstekelijke foto’s, je zou je zo inschrijven voor een marathon ☺

    BeantwoordenVerwijderen