zaterdag 28 november 2015

Hardlopen en muziek

Veel lopers zweren bij het hardlopen met muziek. Looptenue en loopschoenen aan, oortjes in of koptelefoon op het hoofd. Het maakt het allemaal wat makkelijker, motiveert wat meer.
Blijkt dat dit geen fabeltje is. Uit een onderzoek van dr. Costas Karageorghis van de Brunel University School of Sport and Education uit 2008 blijkt dat bij het lopen met zorgvuldig gekozen muziek de fysieke uithouding toeneemt met 15%. Tevens wordt sporten met muziek als aangenamer ervaren. 

Blijkt dat mensen langer blijven sporten met muziek. Het leidt vermoeidheid en pijn af. Het gaat verveling tegen. 


Ik moet toegeven dat lopen met muziek me al wel eens over de streep kan trekken. Toch merk ik dat ik meer en meer kan genieten van het lopen zonder muziek. Vooral als ik in de natuur loop geniet ik graag van de stilte, van de natuur, de omgeving. In mei 2015 liep ik mijn allereerste marathon. Met de oortjes in stond ik aan de start. het was niet de bedoeling maar ik heb de muziek niet aan gezet. Neen, ik wou genieten van de sfeer van mijn omgeving,...
Ik heb geen snelle tijd gelopen, dat niet, daarvoor had ik beter wel mijn muziek aangezet. Toch heb ik enorm genoten!


Belangrijk bij hardlopen op muziek is het juiste tempo vinden, de beats-per-minute (bpm). Deze moet passen bij je snelheid. Volgens dr. Costas Karageorghis heeft het ideale hardloopnummer een beat van tussen de 120 en 140 beats-per-minute (bpm). Ook geldt dat uw hartslag het tempo van de muziek evenaart. Wie bvb met een hartslag van 130 bpm wil lopen moet naar en nummer met hetzelfde beat-tempo luisteren. Een goede indicatie van de bpm die past bij je snelheid vind je hier. Dit is wel afhankelijk van je paslengte.


Wat is nu geschikte loopmuziek?

Uiteraard is dit voor iedereen verschillend. Sommigen houden van opzwepende muziek, anderen van iets rustigere muziek. Het belangrijkste is dat je je er goed bij voelt! 


Waar vind je de beste hardloop muziek?

Je kan je eigen lijstje(s) met favoriete muziek opstellen. Heb je er geen tijd voor of geen zin in, niet getreurd. Bij Spotify Running vind je alle muziek die je wil. Ook op de platformen mixcloud en soundcloud vind je een hele mix aan muziek. Naast deze heb je nog meer muziekdiensten die hardloopmuziek aanbieden. 

Om te eindigen geef ik nog graag één van mijn eigen hardlooplijstjes mee.

  1. Bob Seger - The Fire Inside
  2. Rod Steward - Live The Life 
  3. Queen - Don't Stop Me Now
  4. ABBA - Does your Mother Know
  5. Adèle - Set Fire To The Rain
  6. Amy Mc Donald - This is the Live
  7. Alcazar - Crying ar The Discoteque
  8. Supertramp - Goodbye Stranger
  9. Elton John - Just Like Belgium
  10. Bruce Springsteen - Born To Run
  11. U2 - When Love Comes To Town
  12. U2 and Mary J. Blige - One

Oortjes in, shuffle aan en weg ben ik!



1 opmerking: